blowing snowflakes

Friday, November 11, 2011

orang tua-tua kata dan kaitannya

~assalammualaikum~

hari ni teringin nak meng-confes satu benda..hikhikhik..mcm rahsia besar benor..okey..okey..aku tahu korang mesti pernah dgr ayat mcm ni kan.. "orang tua-tua kata......" pernah tak? pernah tak? kalau ada yang jawab tak pernah or menggeleng kepala.. nampak beno menipunya ...mesti pernah dengar punya..nak-nak kalau yang cakap itu makcik-makcik ke or nenek-atuk yang memang dah sebati beno dengan frasa ORANG TUA-TUA..yalah sebab ap?? sebab mereka tua...sebenarnya mereka nak kata macam ni "makcik/pakcik/nenek/atuk kata......" tapi mereka malu..nampak beno kegilaan kuasa itu..hahahahha...okey jom tengok kita reveal sikit makna disebalik kata orang tua-tua ni..

ORANG TUA-TUA KATA:

-jangan ambil gambar bertiga..nanti salah seorang akan cepat mati..
korang rasa logik ke?? kalau dekat sekolah agama belajar ajal,maut semuanya Allah yang tentukan..ni pehal tetibe ambil gambar bertiga sorang mati cepat..ap kena mengena gmbr tu dgn mati? ce korang try ambik gmbr bertiga..aku da selalu da ambil gmbr bertiga..nak tengok x?? meh aku tunjuk...


HAH nampak tak seketul muka weird kiteorg

tak de pulak aku dgr berita si naz or dleen ni mati..aku lagilah..kalau aku da mati sape pulak yg menaip beribu perkataan kat blog aku ni?? haishhh.. sebenarnya maksud disebalik kata-kata orang tua-tua ialah.. kalau ambil gambar bertiga tu nampak kesianlah sebab sorang lg x der psngn..nmpk mcm sorang lg tu x lakulah gituh..hahhh so after this jgn ad yg malu-malu segan-segan nak ambil gmbr bertiga okey...

-anak dara tak baik duduk dekat tangga nanti lambat kahwin....ini lagi satu.. aku pelik beno dgn kata org tua-tua tersebut..apa kaitannya tangga dengan kahwin?? korang rasa ada kaitan ke?? nak kata bersanding kat tangga..haihh da x ckp bajet ke nak buat pelamin..x ad pelamin ap ssh bentang tikar hah duduk bersandinglah atas tikar tu..ni sibuk-sibuk nak bersanding atas tangga tu pehal..haishhh tak paham aku..sebenarnya org tua-tua ni sengaja nak takutkan anak dara-anak dara..nak-nak kalau yg ditakutkan tu ank dara miang ke or ank dara yg da ad pak we..takke berjanggut nak tunggu pak we ajk kahwin..makna di sebalik kata-kata org tua-tua ni..jgn ddk dkt tangga sbb nnt menghalang laluan org..yelah org nak turun naik-tangga kan susah kalau da segedebuk ank-dara duduk situ....conclusionnya tak ad pape pun kalau ddk dkt tanggat..FYI tangga tmpt aku n cousin aku selalu gosip tau..tmpt faveret kiteorg...hah nak kata ap?? kakak sedara aku..suka benor duduk dkt tangga kalau tgk tv..cpt je kahwin..da dpt ank dah pun..so?? mmg salahlahkan frasa ni..plus jodoh pertemuan kan ditentukan oleh Allah..

-jangan makan ubah-ubah tempat,nnti dapat banyak laki... hah yg ni ap kes pulak tempat dgn banyak laki?? aku pelik beno dgn kata-kata org tua..haishhh..tapi kalau dipikir-pikir di tenung-tenung ditilik-tilik..best hape dpt kahwin bnyk-bnyk..nak-nak laki-laki tu kaya-raya..hah da juling mata kau nak pakai harta dia..kaya sampai 10 keturunan tak habis..haisshhh ada yang pengsan jugak..sebenarnya org tua-tua tak bagi pindah-pindah tmpt time mkn takutlah ad nasi ke jatuh air ke tumpah..kan da satu kerja nak membersihkan..kalau mkn kat luar lak..menyusahkan waiter tu pulak..hantar kat meja korang korang tak de..da satu hal nak cam muka korang and menyusahkan org lein jugak..baik-baik nak ddk situ tetibe org duduk..die nak duduk sana korang ddk..tak frust ke gituh..jd!! tak pe pindahpindah tmpt ni asalkan tak menyusahkan org lain..

-jangan nyanyi dekat dapur,nanti dapat laki tua...dah kenapa meroyan ke ckp mcm tu..hishhh mesti takut gilerkan kalau ank dara yg ad pak we..mesti fobia dan trauma nak nyanyi kat dapur..mesti lepas ni korang msk snyp je....aman sikit telinga jiran sblh tu kan..tapi ap kaitannya nyanyi kat dapur and laki tua?? ad kaitan ke?? aku tak tahulah kalau laki tua ni pun suka masak sambil nyanyi..eh jap?? laki tu a masak ke?? ohh ya!! siapakah gerangannya..haha..idun think so..sbb atuk aku tak masak..atuk aku tua kan?? urm..aku ngaku..sebenarnya tak boleh nyanyi kat dapur sbb kalau korang tgh nyanyi lagu yg mmg feeling habis mcm lagu misha omar bunga2 cinta ke siti nurhaliza cindai ke ning baizura awan yang terpilu ke or tak pun nyanyi lagu yang gedik-gedik berjoget mcm nobody-wonder girls ke apa-apa lah kan..tgh feeling korang tak perasaan sambal yg kau tumis tu dah hangus..hah sapa suruh nyanyi inilah jadinya..maka jgn nyanyi di dapur sbb takut masakan anda hangus..hikhikhik..tapi akukn kalau masak mesti nyanyi..yolah dok dapur sesorang bosan kalau tak nyanyi..jiran sblh aku suka kalau aku nyanyi..jimat letrik die x pyh bkk radio..dgr aku nyanyi je da ckp..kihkihkih..

#okey itu ajelah rasanya serba sedikit..aik sikit ke aku rasa banyak berdozen-dozen..haha..kalau ada lagi nanti aku tulis..kalau aku rajinlah yoo~~so after this korang jgn takut lak nak buat perkara-perkara di atas sbb aku da reveal mak na di sebalik kata-kata..hadushhh bahasa aku!!

~assalammualaikum~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...